Friday, 22 February 2013

Teknik Melantik Penolong Guru

Teknik Melantik Pembantu Guru bagi Pengajaran Berkesan


Jumlah pelajar yang ramai atau padat di dalam kelas kadangkala menghambat keberkesanan guru dalam penyampaian Pengajaran dan Pembelajaran (P&P). Kenyataan ini lebih mencabar apabila mengendalikan Kelas corot atau Lemah dimana amat sukar guru memastikan mesej dan pemahaman murid merata ke seluruh murid. Pemahaman yang berbeza, pencapaian yang tidak seimbang menyaksikan wujud jurang di mana hasilnya :
Murid Corot di dalam Kelas Corot
Kelas Sesi Petang : 4 Iltizam

Inilah yang paling kronik dan kritikal. Pelajar ini merupakan golongan yang dipinggir dan dianggap tidak wujud di dalam kelas lantaran tahap kebolehterimaan yang rendah dan perlahan. Namun setiap cabaran ada solusi jawapan penyelesaiannya. 




Ya, teknik "Pembantu Guru" boleh diaplikasikan dalam hal ini bagi :


 
  • Meningkatkan Penguasaan "Murid Corot di dalam Kelas Corot"
  • Meningkatkan self-esteem / motivasi "Murid Pandai di dalam Kelas Corot"
  • Meningkatkan Gred Pencapaian Purata (GPA) kelas 
  • Memudahkan kerja guru agar guru boleh memfokuskan usaha pengajaran berkesan (Hehehehe... =)

Hadith rujukan: 'Pembela Nabi'
Sahabat  Nabi Muhammad yang bernama Jabir bin Abdillah melaporkan  bahawa pada hari berlakunya Perang Khandaq, Nabi Muhammad telah  mengumumkan panggilan perang, lalu Zubair bin Awam menyahut panggilan  perang itu. Selepas itu, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan  perang, lalu sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu.  Kemudian, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan perang, lalu  sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu.

Lalu Nabi Muhammad   berkata,
Sesungguhnya, tiap-tiap nabi mempunyai pembela, dan pembela  saya adalah Zubair.”
*Hadith nombor 1643 dalam kitab Ringkasan Sohih Muslim (Tim Hadith Psikologi)

 ----------------------------------------------------------------------------------

Ekstrak atau pengajaran yang diambil dari Hadith di atas ialah guru boleh dan digalakkan melantik individu-individu di dalam kelas bagi membantu tugasan P&P dan tugasan lain , malah ia memberi kesan psikologi si penerima jawatan sehingga ia berasa seronok dan dihargai di mata guru.


Ya, murid kelas corot sangat jarang dihargai oleh guru dan tidak dipandang langsung dari kaca mata sekolah dan ibubapa (kadangkala / seringkali).

Oh, saya yang baru belajar untuk mengaplikasikan Teknik Mendorong Pelajar Kelas Corot Gaya Nabi Muhammad hasil analisis Tim Hadith Psikologi,PTS adalah amat sukar untuk saya sendiri laksanakan kerana:
  1. Saya selaku guru amat sukar menyerahkan amanah pada murid kerana psikologi peribadi saya yang ingin membuat semua kerja sendiri
  2. Saya selaku guru seringkali meletakkan prestasi yang ideal (saya seorang perfectionist) yang sukar dicapai dan menganggap bahawa semua orang boleh mencapai sesuatu di luar jangkauan
  3. Saya selaku guru risau akan reaksi dan penolakan murid akan tangungjawab dan peranan yang akan diberikan pada mereka (rejection)
Namun, saya tekad untuk melihat pulangan hasil teknik ini dalam P&P saya.
"Hmmm..  apakah hasilnya?"
"Adakah prestasi murid akan meningkat?"
"Adakah sangakaan saya bahawa murid menolak jawatan sesuatu yang berasas?"
"Adakah P&P akan berjalan dengan baik?"
"Adakah murid yang diberi peranan akan semakin meningkat prestasinya?"

Maka oleh kerana saya selaku Guru Kelas bagi 2 Istiqomah (sesi Pagi) dan 4 Iltizam (sesi Petang) -sudah menjadi tangungjawab kami selaku guru kelas untuk memastikan murid-murid berjaya menghafaz suarh-surah tertentu pada durasi masa tertentu. Maka amat sukar memastikan keseluruhan murid berjaya menghafaz dan menyemak bacaan mereka seorang demi seorang lantaran kekangan masa. Perkongsian oleh Trainer Puan Khairulaniza Khairuddin dan Ustazah Siti Khadijah sudah lama saya perhati dan cuba fahami konsep dan tujuan.

Maka saya melantik beberapa orang yang baik dan bagus kadar kecepatan penguasaan hafazan untuk membantu saya..! "Penolong Guru Hafazan" .

Beberapa orang diberikan peranan dan ahli untuk dipantau dan dibimbing oleh murid itu sendiri kepada rakan sekelas sendiri. "Murid tolong murid"

Hasilnya, tidak mengecewakan malah prestasi purata hafazan keseluruhan kelas semakin meningkat.
Penolong Guru Hafazan sedang MENOLONG rakan sekelas bagi menghafaz surah.                                                                             (Membaca: Daniel, Penolong Guru:Hakimi, Pemerhati:Haziq)




 Oh, sangkaan bahawa murid menolak tangungjawab adalah meleset sama sekali.
Rupanya, memang fitrah manusia untuk suka akan menolong, maka apabila rakan sekelas jauh ketinggalan -- rakan sekelas lain sudi membantu agar sama-sama berjaya..!

Daniel semakin cepat mengejar hafazan
Hakimi semakin bertambah baik dan bagus hafazan serta setia menolong rakan sekelas.
Haziq yang sedikit culas menghafaz juga terdorong sama apabila melihat rakan berjaya.
Saya tersenyum gembira dan memuji usaha mereka dengan memberikan markah 1/2/3 bintang untuk prestasi mereka.

Alangkah indahnya hidup ini,
Jika kita saling bantu membantu
Penolong Guru di kelas corot ini
Menghafaz surah maju dan maju
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
*Perkongsian kisah adalah bagi memberi idea dan peluang bagi pendidik/ibubapa di luar sana akan keberkesanan Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad.
22/02/2013 @Setapak

No comments:

Post a Comment