Wednesday, 9 January 2013

Teknik Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad : 2

Semakin hari semakin mudah. Oh yer, semakin tenang dan sabar juga. Malah sudah tidak lagi stress. Alhamdulillah pelajar pun semakin mudah belajar dan kelas lebih terkawal. 

Pada peringkat awal saya agak runsing dan agak dalam dilema mengenai isu Kawalan Kelas vs Teknik Nabi. Yalah, kerana selama ini pendekatan marah-marah, arah-arah merupakan teknik yang sejak sekian lama digunapakai di dalam kelas bagi memastikan kawalan. 

  • Bolehkah tanpa guru memarahi kelas boleh dikawal?
  • Bagaimana jika kelas tidak dapat dikawal setelah kita meninggalkan amalan memarahi/meleteri?
  • Perlukah kita kembali kepada cara dulu kala iaitu memarahi murid?
  • Murid jangan terlalu diberi muka sangat, nanti mereka naik atas kepala?
  • Berlembut adalah seperti menyerah kalah?

Hasilnya setelah 4 hari ia nyata bukan masalah. Jauh panggang dari api. Jika terdapat guru yang merasa sukar dan masih belum dapat mengawal kelas, perbaiki teknik dan boleh saja meminta nasihat seperti yang berada dalam Group FB : https://www.facebook.com/groups/300333790012474/



Tips lain bolehlah dirujuk melalui Poster Tips berikut :
 Terima kasih : Pn. Nurhidayah Jaafar 
Trainer : Mendorong Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad
https://www.facebook.com/nurhidayah.jaafar.9 
 
Oh, mulut juga semakin mudah mengungkap skrip dan benar jika kita amalkan ia akan lebih lancar dan sebati dalam diri. Pengucapan mulut juga yang baik-baik sahaja dengan pujian. Malah kebaikkan pada murid kelihatan jelas.

Sehingga kini tak perlu jadi "Singa" dan belum lagi buat ujian 'kekuatan suara' hehehehe... Set Induksi kini saya memilih salah satu teknik dalam Teknik Mendidik Pelajar Corot Gaya Nabi Muhammad dengan Teknik Soalan Akhlak bagi meningkatkan self-esteem (keyakinan) iaitu Gaya Persuasif Komunkiasi Nabi Muhammad seperti  :
 "Siapakah yang ingin masuk syurga" . Respon : Tangan diangkat.

"Justeru pahala perlu dikumpulkan bagi tujuan itu"

 

Masa Pertama : Al-Quran

"Siapakah yang ingin mendapat pahala?" Tangan diangkat. 
"Mahu tak ustaz beri tahu cara terbaik dan mudah yang banyak dapat pahala? 


*Teknik Menawarkan Nasihat

"Nak....!"

"Rasulullah kata bila kita baca "alif lam mim" ia akan dikira 30 ganjaran iaitu setiap huruf 10ganjaran. Mari kita kira jumlah ganjaran pahala yang telah kita dapat semasa memulakan kelas tadi dengan bacaan al-Fatihah. 
(Kalimah bacaan fatihah hingga ayat 3 ditulis dan dikira di papan hitam)
 
"Waah banyak nyer boleh jadi jutawan - boleh beli rumah" -murid
"Ya kita akan dapat ganjaran ini di syurga kelak yang lebih best dari dunia ini =) "

"Jom kita baca Iqra' 3 untuk kumpul pahala...!"
*murid membaca dengan bersungguh-sungguh dan tidak mengadu letih atau tiada lagi yang berat mulut untuk turut sama. Hmmm dulu kena paksa dan sambil pegang rotan (heheh).


---------------------------------------------------------------------

Masa Kedua : Feqah

Permasalahan utama apabila mengamalkan Teknik mendorong pelajar Gaya Nabi Muhammad ialah :

  1. Pujian -Nak puji mengenai apa? Tiada idea nak puji?
  2. Skrip -Nak ucap bagaimana? 
Maka cikgu-cikgi hendaklah menyediakan ruang bagi pelajar dinilai. Bagi saya dan kemahiran saya, saya suka melukis dan murid juga didapati suka melukis aka menconteng seperti mana contengan dalam buku tulis murid yang banyak berlaku. 
Maka saya sering mengaplikasikan ruang untuk para pelajar membuat Nota Kreatif samada peta minda, lukisan (sering disebut "corak" oleh murid), diagram dll. Ini lebih mudah bagi saya kerana nota sebegini bersifat bebas, tiada betul-salah, mudah dinilai usaha murid, penuh misteri kerana guru tidak pasti apakah hasilnya . **Kadangkala murid memberikan hasil yang wow... menakjubkan..!
  
Hari ini saya memohon murid saya untuk membuat nota pelajaran Feqah mengenai tajuk : Bersugi.  
Nota bergambar dilukis dan diconteng di papan hitam. Saya memohon pelajar membuatnya di dalam buku nota masing-masing dan mohon pelajar melukis 'corak' atau gambar untuk hiasan. Hasil kerja perlu diwarna bagi memberikan keunikan dan kecantikan. Kena tanda seawal mungkin bagi usaha mereka bukan?!
  • Hasil kerja TERUS di beri markah setelah siap.

"Cantik lukisan awak (usaha), awak ada bakat. Boleh menang pertandingan (impak) kalau awak masuk. Mesti menang (impak)" dll pujian.

Owh, sekadar bertanya : saya hanya berikan markah "A l A+ l A+ ** (bintang)
Tiada lagi markah B l C l D . Saya jujur dulu. 
Benarkah mentor Khairulaniza Khairuddin atau lain-lain mentor ?! 
Murid-murid nampak suka dan membanding-banding hasil mereka. 



**Gambar dalam kelas : Murid saya yang comel dan baru kenal 4 hari (2 Istiqomah)
**mereka sibuk melukis nota dan idea kreatif mereka (peluang kreativiti -pujian)
Semakin hari semakin mudah. Oh yer, semakin tenang dan sabar juga.
Alhamdulillah pelajar pun semakin mudah dan kelas lebih terkawal. Pada peringkat awal agak dalam dilema dengan kawalan kelas vs teknik nabi. Hasilnya setelah 4 hari ia nyata bukan masalah.

Oh, mulut juga semakin mudah mengungkap skrip dan benar jika kita amalkan ia akan lebih lancar dan sebati dalam diri. Pengucapan mulut juga yang baik-baik sahaja dengan pujian. Malah kebaikkan pada murid kelihatan jelas. 

Sehingga kini tak perlu jadi "Singa" dan belum lagi buat ujian 'kekuatan suara' hehehehe... Induksi dengan soalan "Siapakah yang ingin masuk syurga" Tangan diangkat. Justeru pahala perlu dikumpulkan bagi tujuan itu. 

Masa Pertama : Al-Quran
------------------------------
"Siapakah yang ingin mendapat pahala?" Tangan diangkat. "Mahu tak ustaz beri tahu cara terbaik dan mudah yang banyak dapat pahala?" -Nak.

"Rasulullah kata bila kita baca "alif lam mim" ia akan dikira 30 ganjaran iaitu setiap huruf 10ganjaran. Mari kita kira jumlah ganjaran pahala yang telah kita dapat semasa memulakan kelas tadi dengan bacaan al-Fatihah. (Kalimah bacaan fatihah hingga ayat 3 ditulis dan dikira) 

"Waah banyak nyer boleh jadi jutawan - boleh beli rumah" -murid
"Ya kita akan dapat ganjaran ini di syurga kelak yang lebih best dari dunia ini =) "

"Jom kita baca Iqra' 3 untuk kumpul pahala...!"
*murid membaca dengan bersungguh-sungguh dan tidak mengadu letih atau tiada lagi yang berat mulut untuk turut sama. Hmmm dulu kena paksa dan sambil pegang rotan (heheh).


---------------------------------------------------------------------

Masa Kedua : Feqah
Nota bergambar (tajuk : Bersugi) dilukis dan diconteng di papan hitam. Mohon pelajar membuatnya di dalam buku. Mohon pelajar melukis 'corak' atau gambar untuk hiasan. Hasil kerja terus di beri markah setelah siap. Kena tanda seawal mungkin bagi usaha mereka bukan?!

"Cantik lukisan awak, awak ada bakat. Boleh menang pertandingan kalau awak masuk. Mesti menang" dll pujiah.

Owh, sekadar bertanya : saya hanya berikan markah "A l  A+  l A+ ** (bintang)
Tiada lagi markah B l C l D . Saya jujur dulu. Benarkah mentor @[100003265643405:2048:Khairulaniza Khairuddin] atau lain-lain mentor ?! Murid-murid nampak suka dan membanding-banding hasil mereka. 

**Gambar dalam kelas : Murid saya yang comel dan baru kenal 4 hari (2 Istiqomah)
**mereka sibuk melukis nota dan idea kreatif mereka (peluang kreativiti -pujian)

No comments:

Post a Comment